【Hokkaido Summer Institute 2016】「パシフィックミュージックフェスティバル2016」開催されました “Pacific Music Festival 2016” was held.

English version of this article

7月19日〜26日の8日間、Hokkaido Summer Institute (HSI) 2016 / 北海道サマーインスティテュート2016 開講科目のひとつ、Pacific Music Festival 2016: Art, Politics, and Economy(パシフィック・ミュージック・フェスティバル2016:芸術、政治、経済)が開催されました。

During the 8 days of Jul. 19th ~ 26th, one of the course subjects of Hokkaido Summer Institute (HSI) 2016, Pacific Music Festival 2016: Art, Politics, and Economy was held.

HSI2016_PMF1
受講生17名の国籍は、日本10名、中国5名、シンガポール1名、タイ1名
休憩時間には学生同士の異文化コミュニケーションが盛んに交わされていました
There are 17 attendees in all. 10 of them are from Japan,
5 of them are from China, 1 of them is from Singapore, and 1 of them is from Thailand.
At the break time, the students from different countries communicated with each other actively.

このプログラムは、昨年に引き続き、ハワイ大学マノア校から吉原 真里先生、東京大学から矢口 祐人先生というお二人のアメリカ文化研究のトップランナーをお招きして、文学研究科西洋文学講座の瀬名波 栄潤先生と協働しておこなわれた授業です。札幌を舞台に繰り広げられている国際教育音楽祭パシフィック・ミュージック・フェスティバル(PMF)を軸に、芸術・政治・経済の文化研究について学びます。

Followed last year, this program invited professor Mari Yoshihara from the University of Hawaii at Manoa and professor Yujin Yaguchi from the University of Tokyo. Both of them are leading researchers of the American Cultural Studies. The program was in collaboration with professor Eijun Senaha in the Department of Western Literature at the Graduate School of Letters. Around the Pacific Music Festival (PMF) with the stage of Sapporo, learn the Cultural Studies about Art, Politics, and Economy.

この授業の大きな特徴は、アイヌ民族博物館やPMFという北海道の教育資源と連携して、教育を実施することにあります。北海道大学での座学講義に加え、白老のアイヌ民族博物館へのフィールドトリップおよび札幌コンサートホールKitaraでのコンサート鑑賞と教育セミナー参加、アカデミー生へのインタビュー、締めくくりには論文指導講義など、非常に盛りだくさんのプログラムでした。

The significant characteristic of the course is in the cooperation of the educational resources in Hokkaido like Ainu Museum and PMF. Besides the lectures in Hokkaido University, attendees went on a field trip to the Ainu Museum in Shiraoi, also the Sapporo’s Kitara Concert Hall. The whole program had a variety of activities including the concert, seminar, interview, and essay writing.

HSI2016_PMF2
矢口先生(左)はアメリカ文化研究の中でも特にハワイ研究の実績が顕著であり
吉原先生(右)はPMF創設者のレナード・バーンスタイン研究の第一人者です
Professor Yaguchi (left) is focusing on the American Cultural Studies,
especially the achievements about Hawaii is outstanding.
Professor Yoshihara (right) is the leading authority of the study
about Leonard Bernstein, who was the founder of PMF.

2日間の座学の後、3日目は白老のアイヌ民族博物館へのフィールドトリップでした。館内の展示見学、アイヌの伝統料理試食、ムックリ制作体験とともに、矢口先生による先住民文化研究に関する解説がありました。

After the two-day lecture class, the third day was a field trip to the Ainu Museum at Shiraoi. By having a tour of the exhibition, trying the traditional food of Ainu, learning to make mukkuri, professor Yaguchi gave an explanation about Indigenous Cultural studies.

HSI2016_PMF3
館内の展示を見学
Having a tour of the exhibition in the museum
HSI2016_PMF4
ムックリ制作体験
Learning to make a mukkuri

HSI2016_PMF5

4日目の午前は、PMFの歴史に関する授業でした。お昼休みは、教員、受講生がランチを持ち寄って集まりランチ・ミーティングを行い、交流を深めました。

In the morning of the 4th day, there was a lecture about PMF’s history. For the lunch break, teachers and the attendees brought the food and had a lunch party, promoted the friendship with each other.

HSI2016_PMF6
ランチをしながら、さまざまな話題で盛り上がり、お互いを知り合っていく
前日のアイヌ民族博物館の伝統料理試食体験に続き、食事はメンバー間の距離をぐっと縮めます
For the lunch break, everyone brought the food and talked with each other.
Continued to the tasting of the traditional food in Ainu Museum the day before,
having food together made the members close to each other in short time.

午後からは、PMFの第1期アカデミー生であり、現在はPMF組織委委員会でお仕事をされている芝木謙子さんをゲスト講師にお迎えして、PMFに関するレクチャーをしていただき、翌日以降の札幌コンサートホールKitaraでの演習の予備学習を行いました。

In the afternoon, as the first-generation students of PMF, guest teacher Ms. Noriko Shibaki was coming. Now she is working in the PMF organizational Committee. She gave a lecture about PMF. Preserve study of the seminar planned on the next day in Sapporo Concert Hall Kitara was held.

5日目は、札幌コンサートホールKitaraにてPMFオープンリハーサルおよびオープンドア・コンサートを鑑賞しました。6日目は、PMFオーケストラ演奏会を鑑賞ののち、一般の参加者とともに教育セミナーに参加しました。教育セミナーの司会は吉原先生で、指揮者のジョン・アクセルロッド氏との対談と、会場の参加者も交えたQ&Aセッションを行いました。その後、PMFのアカデミー生へのインタビューを行いました。
→教育セミナーの詳細はこちら

On the fifth day, in Sapporo Concert Hall Kitara, they enjoyed the PMF open rehearsal and open door concert. On the sixth day, after the concert of PMF orchestra, they also took part in the educational seminar with the general participants together. The chairman of the educational seminar was professor Yoshihara, she had a conversation of the conductor John Axelrod, and also held a Q&A session with the participants in the venue. After that, there was an interview with the member of PMF Orchestra Academy.
PMF Educational Seminar

HSI2016_PMF7
教育セミナーにてアクセルロッド氏に質問する受講生
In the educational seminar, a student was asking a question to Mr. Axelrod.
HSI2016_PMF8
質問に対して、受講生をステージに上げて、即興パントマイムを披露するアクセルロッド氏
アクセルロッド氏と受講生との息もぴったりで会場からも大きな拍手が起こりました
(c)PMF組織委員会
To the question, Mr. Axelrod let the attendee go up to the stage, improvised the pantomime.
They made a perfect pair, that the audience clapped loudly.
(c) PMF Organizational Committee
HSI2016_PMF9
吉原先生の司会のもと、3名のPMFアカデミー生にインタビューを行う受講生
(c)PMF組織委員会
Professor Yoshihara was the Chairman.
The attendee interviewed three PMF Orchestra Academy.
(c) PMF Organizational Committee

最終2日間は、座学講義と最終課題作成のためのライティングワークショップを行いました。ワークショップでは小グループに分かれて、受講生同士でお互いの文章についてコメントし合ったり、教員に質問したり指導を受けたりしました。この授業でな、最終課題の提出前に英文校閲を受けることになっています。英文校閲担当のトーマス・ダリンさん(文学研究科博士後期課程)も授業に参加し、昨年校閲をした経験も活かして、受講生にアドバイスを送りました。

In the last two days, the lecture classes and the writing workshop for the final essay were held. The workshop was held in several small groups. The attendees commented on each other, and asked questions to the teachers, received advice. In this class, the final tasks were handed up after the English review. The person who takes in charge of English proofreading is Mr. Thomas Dallyn (a doctoral course student in Linguistics at the Graduate School of Letters), he had also taken part in the class. Making use of the experiences of the English review last year, continued to give advice to the attendees.

HSI2016_PMF10
この授業プログラムのコーディネーターの瀬名波先生も論文指導を行います
The coordinator of the lecture is professor Senaha, who also gave advice about essay writing.

HSI2016_PMF11

HSI2016_PMF12

HSI2016_PMF13
英文校閲を担当するダリンさんに質問する受講生
ダリンさんは全受講生の最終課題の校閲を行いました
The attendee is asking a question to Mr. Dallyn, who proofreads final essay.
Mr. Dallyn reviewed the final essay of all students.

最後に、教員も含めた参加者全員が一人ずつ、このプログラムに参加した感想や成果について発表して8日間の充実したプログラムを終了しました。

At final, everyone presented their impressions and results of this program. The 8 days course is very substantial.

HSI2016_PMF14